Det å velge seg ut hva man skal gjøre i ferien kan være en utfordring, selv om man skal ut på ferie alene kan valgene være vanskelige. Spesielt om man har mange forskjellige interesser for da har man jo så mange alternativer å velge imellom. Lett er det heller ikke om man er flere som skal feriere sammen, enten det er med venner eller familie. Da er planlegging viktig for at alle skal få litt av det de ønsker seg.

Tog ferie

Det og kunne feriere i Norge for en ganske rimelig penge er viktig for mange, og da kan tog være ett godt alternativ å benytte seg av. For tog går det over det meste av landet, vi har over 4000 kilometer jernbanestrekninger her så du får sett mye av landet i fra toget.Med nesten 350 stasjoner spredt rundt omkring har man mange muligheter til og finne seg ett flott reisemål for turen. Men bare det å oppleve den Norske naturen i fra togvinduet er jo en fantastisk opplevelse det også, det er bare å nyte turen.

Tog ferie

Man får med seg lavlandet, fjell, elver, sjøer og ikke minst tuneller og broer. Det er over 2500 jernbanebroer her i landet hvor den lengste befinner seg ved Drammen, den er noe over 450 meter lang. Men med stadig utbygging av jernbanen kommer det sikkert broer som blir lengre enn det.

Rørosbanen


Rørosbanen

En av de populære togstrekningene i Norge er Rørosbanen som starter i Hamar og ender opp i Støren. Man får en virkelig flott tur igjennom Østerdalen, forbi Tynset og Røros med veldig mye flott natur.Strekningen er på 384 kilometer og byggingen av banen startet opp i 1862 og sto ferdig 15 år senere. Den har tilknytning til både Dovrebanen og Solørbanen så man lett kan fortsette sin togtur etter denne flotte turen. Da det ikke er lagt opp til strømføring langs banen foreløpig så blir det benyttet diesel lok som tar deg trygt frem. En egen sjarm bare det.

Flåmsbanen

Flåmsbanen er også en berømt togstrekning i Norge, hit kommer det mange turister i fra det meste av verden for og få med seg denne flotte og spesielle turen.

Flåmsbanen

Togstrekningen er en sidebane av Bergensbanen som strekker seg i fra Myrdal og til Flåm. Den har en lengde på 20,2 kilometer og en høydeforskjell på 865 meter, den kraftigste stigningen er på 55% så her får man virkelig følelsen av at toget omtrent klatrer oppover fjellsiden. Byggingen av banen startet opp i 1923 og åpnet i 1940, det tok så lang tid for det var en veldig krevende trase som hadde blitt planlagt.Det er kun en bro langs strekningen men det er 20 tunneler, og på den tiden tok det veldig lang tid å få kommet seg igjennom fjellet. Så tunellene var den store utfordringen i byggeperioden. Banen blir i dag hovedsakelig brukt av turister, ikke så rart når man ser den flotte naturen langs banen. Man har snart en million betalende passasjerer hvor mesteparten kommer i løpet sommer halvåret.